dinsdag 4 december 2012

Tutorial: Verjaardagskroon

Omdat het me handiger leek dat je mijn tutorials gemakkelijker terugvindt, heb ik de werkwijze voor de verjaardagskroon (die ik voor de allereerste keer maakte voor de verjaardag van Lore) in dit aparte bericht gepost.

Nodig: 
- 2 lapjes vilt
- bijpassend lint (voldoende lang om rond het hoofd te kunnen gestrikt worden) 
- gekleurd naaigaren
- eventueel nog extra versiersels (knopen,...)

Eerst teken je de vorm van je kroontje. Probeer een beetje symmetrisch te werken. Ik tekende rechtstreeks op het vilt, maar bij nader inzien kun je dit beter eerst op papier doen, het papier vastpinnen met kopspelden en dan uitknippen, of krijt gebruiken :) Ik moest immers iets verder knippen, omdat ik met balpen getekend had, en dit dus niet uitgaat.


Knip dit uit de 2 viltlapjes.


Daarna neem je het lapje dat je als voorkant wilt gebruiken, en naai je er je versiering op. Ik ging voor een roze 1 en roze vlindertjes (met naaigaren maakte ik het kopje en de voelsprietjes).



Leg nu de lapjes vilt op elkaar met de goede kant naar buiten. Vilt rafelt niet, dus je hoeft niet eerst omgekeerd te naaien en vervolgens binnenstebuiten te draaien. 
Leg het lint ertussen. Naai nu rondom alles vast. Een simpele steek is voldoende, maar zorg dat je aan de hoekjes het lintje ook vastnaait. Dit zorgt ervoor dat je het er niet per ongeluk kunt uittrekken, en je vervolgens dus ook niet moet sukkelen om het lint er terug in te krijgen.


Eventueel kan je nu nog wat bijknippen zodat de randjes mooi overeenkomen. Ook naaide ik nog knoopjes vast aan de piekjes van de kroon. Et voila:


1 opmerking:

  1. Dank voor je duidelijke Tutorial; ik zocht..én vond bij jou. Ik ga er denk ik 10 maken voor de traktatie van onze dochter die binnenkort 5 wordt. Dank voor het delen!!

    BeantwoordenVerwijderen