donderdag 1 november 2012

Ritsjes

Het is al een tijdje geleden dat ik nog iets poste. Maar ook een tijdje geleden dat ik nog iets gemaakt heb (met uitzondering van enkele cadeautjes die nog eerst gegeven moeten worden voor ik ze met jullie kan delen). Daarom wil ik nog eens iets met jullie delen dat ik enkele jaren geleden gemaakt heb. 

Het was rond de examenperiode in mijn 1e jaar universiteit. Ter ontspanning maakte ik een pennenzak met enkel ritsjes. Ik had nog geen stikmachine en moest nog alles met de hand naaien. Daardoor zie je de draad wel overal tevoorschijn piepen. Nu, ongeveer 3 jaar later is hij nog steeds niet kapot, al is hij wel al een beetje vuil :(  


Het feit dat het enkel ritsjes zijn is best wel handig. Zit je pennenzak volledig vol, kan je deze omdraaien en aan de achterkant een rits openen om dat ene potlood toch terug te vinden.


Ooit, ooit maak ik nog eens een nieuwe en zet ik de werkwijze met foto's online. Geen geduld tot dan, en wil je nu reeds aan de slag? Hier is de werkwijze (maar nogal abstract zo zonder foto's)
  • Koop ritsen in de gewenste kleuren. De lengte dubbel zo lang als de lengte van de pennenzak.
  • Leg ze alternerend naast elkaar (zie het abstracte schema hier onder, een pijltje is dus het uiteinde van de rits) en naai ze aan elkaar vast. Hoe breder je de pennenzak wilt, hoe meer ritsen je nodig hebt.
            ------------------<
            >------------------
            ------------------<
            >------------------
  • Plooi dubbel (goede kanten op elkaar) en naai rond, zodat alle randen dichtgestikt zijn.
  • Open een rits en draai binnenstebuiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten